Wat heeft een advocatenkantoor aan likes op Facebook?

Het is niet moeilijk om als advocatenkantoor veel likes op Facebook te scoren. Maar heeft u er ook wat aan? Kort door de bocht geformuleerd: nee. U creëert namelijk pas bereik wanneer u als advocaat ook wat teweegbrengt bij de mensen die u liken op Facebook. Om dit te illustreren, zullen we twee advocatenkantoren tegen elkaar afzetten. Eén met enorm veel likes en weinig impact, tegenover een kantoor dat met de helft minder likers een veel grotere ‘olievlek’ weet te creëren.

Likes kopen

Als u ziet dat een bedrijf veel likes heeft op Facebook, hoeft u niet direct onder de indruk te zijn. Een aantal jaren geleden was er een bloeiende handel in het kopen van likes. Nog steeds zijn er bedrijven waar u likes kunt bestellen. Wilt u 50 likes extra? Dat kost u niets. Behalve dan misschien uw geloofwaardigheid en ethische integriteit. Het is overigens ook niet bijzonder moeilijk om veel likes te scoren door ‘like dit en maak kans op…’-acties.

De waarde van likes op Facebook

Likes nu zijn minder waard dan likes vroeger. Vroeger kwamen er regelmatig berichten voorbij dat ze bijvoorbeeld 170 dollar waard zouden zijn. Kocht je likes, dan leek je als bedrijf belangrijker. Tegenwoordig werkt dit niet meer zo. U kunt het vergelijken met de black hat zoekmachineoptimalisatie van weleer, waarbij websites onzichtbare zoektermen opnamen of de Google-spider een andere pagina lieten zien dan de bezoeker. Google legt dit soort praktijken aan banden, ook Facebook heeft maatregelen genomen rondom ‘lege’ likes. Beide bedrijven willen namelijk een optimale en oprechte ervaring voor hun gebruikers.

Lees ook: SEO voor advocaten is als een lucifer voor een restauranthouder

 

Kwaliteit boven kwantiteit

Bij Facebook draait het tegenwoordig om de kwaliteit van de likes. Van alles dat uw vrienden, bedrijven die u leuk vindt of artiesten die u een warm hart toedraagt op Facebook zetten, ziet u maar zo’n 1 tot 6 procent. Omgekeerd geldt ook dat wanneer u als bedrijf iets plaatst, maar 1 tot 6 op de 100 mensen dit op zijn tijdslijn krijgt te zien. Heeft u minder interactie met en engagement bij uw likes op Facebook omdat de likers maar weinig reageren of delen? Dan zorgt het algoritme van Facebook ervoor dat minder mensen uw bericht in hun tijdslijn krijgen. U zult dan preken in de woestijn. Terwijl bedrijven die gewaardeerde content brengen, worden beloond met een breder publiek.

Best practice: prikkelende en persoonlijke blogs

Het Heerlense advocatenkantoor Boumans & Partners heeft 5.500 Facebook-likes, waarbij ze kwantitatief gezien nummer 2 van Nederland zijn. Met hun prikkelende en persoonlijke blogs weten ze veel los te maken bij hun likers. Een van hun meest recente posts is een blog van mr. Ronald Loonen met de titel ‘Eén A4’tje’. Daarin vergelijkt hij het verkiezingsprogramma van de PVV met de Wannsee-conferentie van de nazi’s, waarin de Endlösung (‘definitieve oplossing van het Joodse vraagstuk’) werd geregeld. Gewaagd, prikkelend en (op moment van schrijven) maar liefst 13 keer gedeeld op Facebook. Een blog van een kantoorgenote met de titel ‘Grootouders buitenspel?!’ is ook 13 keer gedeeld, heeft 91 likes gekregen (of althans, emotie-uitingen) en heeft een tiental emotionele reactie opgeleverd. Door het liken en delen wordt het overgebracht van tijdslijn naar tijdslijn. Zo creëer je een olievlekeffect. En een bereik van mogelijk duizenden Facebookers per post.

Lees ook: bloggen voor advocaten over actualiteiten: de do’s en don’ts

 

Minder goede practice: filmpjes en eigengeilerij

Het Nederlandse advocatenkantoor met de meeste Facebook-likes is Köse, met bijna 10.000 likes. Hun posts met filmpjes van ‘Hukuk tv’ of foto’s van een pleitende advocaat of taart die is bezorgd door een tevreden cliënt, zetten beduidend minder zoden aan de dijk. Posts worden soms 4 keer geliked, soms 10 maal en in een uitzonderlijk geval 100. Maar ze worden nauwelijks gedeeld, noch wordt erop gereageerd. Van de 10.000 likers zullen maar weinig mensen de posts van Köse in beeld krijgen. Om over de indirecte schil nog maar te zwijgen. Het is nattevingerwerk waarom Köse toch 10.000 likes op Facebook heeft, maar wellicht heeft het iets te maken met de met de nadrukkelijke profilering als Turks-Nederlands advocatenkantoor en de loyaliteit binnen de Turkse gemeenschap.

Voordelen van exposure

Weet u, net zoals Boumans & Partners, veel exposure te genereren op Facebook, dan profiteert u van:
  • Een laagdrempelig contact met mogelijke cliënten
  • Veel exposure, dus een vergroting van uw naamsbekendheid
  • Meer bezoekers op uw website
  • Verbondenheid met potentiële, bestaande en voormalige cliënten

Conclusie: algoritmestraf versus olievlekbonus

Net zoals bij contentmarketing geldt bij Facebook-marketing: content is koning. Hoe goed uw content aanslaat bij uw likers, bepaalt door hoeveel mensen het uiteindelijk wordt gezien. Het Facebook-algoritme zal u afstraffen bij niet-populaire content. Presenteert u content die zo goed is dat mensen het delen, dan krijgt u de olievlekbonus.   Tot slot nog een kleine kanttekening. Is het zinnig om u als advocatenkantoor op Facebook te profileren? Dat zal afhankelijk zijn van het soort zaken dat u doet. Zijn uw cliënten vooral particulieren en bedrijven binnen het midden- en kleinsegment, dan is Facebook een geschikt kanaal. Werknemers van grotere bedrijven zullen voornamelijk uit privé-overwegingen op dit sociale medium zitten en niet met een zakelijke bril op naar hun tijdslijn kijken.   Wilt u meer likes op Facebook, betere content en meer interactie met de likers van uw advocatenkantoor? De Zoekmachinemeesters kunnen goed gewaardeerde content voor u schrijven en plaatsen en u helpen bij het opzetten van een reclamecampagne op Facebook. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden door te spreken.

De Zoekmachinemeesters schrijven webteksten en bouwen sites waarmee advocatenkantoren meer nieuwe cliënten vinden.