SEO voor advocaten is als een lucifer voor een restauranthouder (deel 1)

Herinnert u zich guerrillamarketing nog? Of contentmarketing? Waar die termen helemaal respectievelijk grotendeels zijn overgewaaid, hangt het buzzwoord ‘SEO’ al een decennium steady boven de advocatuur. Door de praktijk van online marketing voor advocatenkantoren in een blogtweeluik te vergelijken met het reilen en zeilen van een restauranthouder, geven we advocaten vier wijze lessen in contentmarketing mee. Die leiden tot de conclusie dat SEO voor advocaten is als een lucifer voor een restauranthouder. Snapt u het nog?

Om het verhaal alvast rond te maken, eerst de vraag:

Heeft een restauranthouder een lucifer nodig?

Niet per se. Maar het is wel een verdomd handig gebruiksvoorwerp om het vuur mee aan te steken. Waarmee zijn kok de pannen kan verwarmen om het eten te bereiden. Zodat de bediening het klaargemaakte gerecht kan voorschotelen aan de gast. Die uiteindelijk, nadat hij de rekening heeft betaald, met een rond buikje en voldaan gevoel naar huis kan.

Wat heeft dit met SEO voor advocaten te maken?

Niet veel. Toegegeven, de vergelijking met een restauranthouder gaat behoorlijk mank. Maar het werk van een restauranthouder is wat tastbaarder en inzichtelijker dan het werk van schrijvers en webdesigners die zich met SEO (=zoekmachineoptimalisatie) bezighouden. En de vergelijking werkt goed om de aandacht te trekken. Immers: u leest dit.

Zoekmachineoptimalisatie als schakel

Wat we vooral willen stellen, is dat u als advocaat search engine optimization moet zien als een schakel in een keten. Dankzij zoekmachineoptimalisatie trekt u mensen naar uw website. Daar vinden zij de content waarnaar ze op zoek waren, waarna ze – als het goed is – doorklikken naar andere pagina’s op de website van uw advocatenkantoor. Waardoor het mes aan twee kanten snijdt. U scoort steeds hoger in Google omdat u meer bezoekers trekt die een grotere hoeveelheid content lezen. En bezoekers raken door het lezen van uw content overtuigd van uw kwaliteiten als advocaat en nemen in de toekomst contact met u op als ze een advocaat zoeken.

Waarom is zoekmachineoptimalisatie dan overschat?

Zoekmachineoptimalisatie wordt door veel online marketingbureaus gepresenteerd als de heilige graal om meer klanten te trekken. Ze beloven daarbij vaak meer bezoekers (of ‘traffic’). De grote fout die ze daarbij maken: meer bezoekers trekken, staat niet per se gelijk aan meer cliënten binnenhalen. Een bezoeker die op uw site komt en meteen afhaakt, is juist slecht voor uw SEO. Het verkort namelijk de (door Google bijgehouden) gemiddelde leestijd en bounce rate. Daarin ligt de basis voor onze stelling dat zoekmachineoptimalisatie voor advocatenkantoren zwaar overschat is. De andere schakels in voornoemde keten zijn voor een advocaat net zo belangrijk om uiteindelijk online leads te genereren. Een uitleg over enkele van die schakels.

Lees meer over hoe u bezoekers kunt omzetten in cliënten (‘conversie’)

Prijs geen ‘gebraiseerde solanum melongena’ aan

Stel, u ziet een reclamebord van een restaurant hangen en loopt ernaar toe. Vervolgens ziet u op de menukaart die buiten hangt allemaal gerechten staan die u niet begrijpt, zoals ‘brunoise gesneden en gebraiseerde solanum melongena’. Uw oog valt op het restaurant ernaast, waar ‘in kleine blokjes gesneden aubergine’ op het menu staat. Als u zelf geen koksopleiding heeft gedaan, is de kans groter dat u daar gaat eten, toch?

Dwaling: (onjuiste) mededeling van wederpartij

Hierin ligt een van de meest gemaakte fouten door bloggende advocaten. Stel, u weet als advocaat niet-juridisch geschoolde mensen naar uw site te trekken dankzij content die gevonden wordt door zoekmachines. Ze lezen daar – om als voorbeeld notoire jurisprudentieblogger AMS te noemen – het gerecht ‘Non-conformiteit koopovereenkomst wegens ontbreken carport?’. Het bevat ingrediënten zoals ‘Dwaling: (onjuiste) mededeling van wederpartij’ en ‘Bij een woning staat standaard in het koopcontract dat de onroerende zaak bij de eigendomsoverdracht de feitelijke eigenschappen zal bezitten die nodig zijn voor een normaal gebruik als woning’. Kruip nu eens in de huid van uw buurvrouw van 55 die problemen heeft met het koopcontract van haar woning. Zou u dan enthousiast raken over dit gerecht? Met dit soort taalgebruik is de kans groot dat de niet-juristen onder uw lezers op ‘vorige’ drukken in hun browser. En eens gaan kijken of het volgende advocatenkantoor dat ze tegenkomen op Google wel schrijft in een taal die ze begrijpen.

Les 1: jaag lezers niet weg met jargon

Wijze les #1 van De Zoekmachinemeesters luidt aldus: bezoekers op uw website zijn leuk, maar kruip in de huid van uw lezer en jaag ze niet weg met jargon. (Behoudens misschien het geval waarin u vooral B2B-dossiers hebt en uw cliënten juridische voorkennis hebben.)

Lees ook het tweede deel van dit tweeluik ‘Advocatuur, zoekmachineoptimalisatie en lessen van een restauranthouder‘.

Bloggen is een vak. Wilt u bloggen, maar heeft u weinig tijd of niet de juiste expertise? Bij De Zoekmachinemeesters kunt u het bloggen uitbesteden. Ook kunnen we u uw website zo inrichten dat uw content zo goed mogelijk wordt gevonden.

De Zoekmachinemeesters schrijven webteksten en bouwen sites waarmee advocatenkantoren meer nieuwe cliënten vinden.