Advocatuur, zoekmachineoptimalisatie en lessen van een restauranthouder (deel 2)

In deel 1 legden we uit dat een lucifer voor een restauranthouder net zo belangrijk is als SEO in de advocatuur, zoekmachineoptimalisatie moet namelijk verder gaan dan blind bloggen. Het is een schakel in een lange keten. Om dit abstracte onderwerp wat tastbaarder en inzichtelijker te maken, spiegelen we online marketing in dit blogtweeluik aan het werk van een restauranthouder. Na les 1 (‘jaag lezers niet weg met jargon’), nu de overige drie lessen en de – ietwat voor de hand liggende – conclusie.

Laat het verhaal over uw spatel achterwege tegenover gasten

Opeens heeft u het: u denkt dat mensen en masse naar uw restaurant zullen komen als ze precies weten hoe en waarmee u uw gerechten bereidt. Daarom laat u een grote advertentie in de krant afdrukken waarin u haarfijn alles uit de doeken doet over uw spatel, garde en koekenpan. De volgende zaterdagavond blijft uw restaurant echter leeg. Niet zo raar, toch? Als een restauranthouder technische verhalen over de instrumenten die hij gebruikt in zijn keuken beter achterwege kan laten, waarom zou een advocaat dan gaan bloggen over jurisprudentie?

Jurisprudentie is een makkelijk blogonderwerp

Laten we eens teruggaan naar die buurvrouw van 55 uit ons vorige blog. U zult haar echt niet inpakken met een doorwrocht technisch-juridisch verhaal over een uitspraak van het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch over non-conformiteit rondom een koopcontract van een woning. Tuurlijk, gerechtelijke uitspraken zijn makkelijke blogonderwerpen. Ze komen aan de lopende band langs en u vormt ze eenvoudig om tot unieke content. Maar waarom schrijft u niet een blog of achtergrondartikel met de titel ‘Waarop moet u letten bij het kopen van een huis?’, waarin u de case van het hof aanhaalt om enkele juridische aandachtspunten bij het kopen van een huis te onderbouwen aan de hand van dit praktijkvoorbeeld?

Les 2: What’s in it for me?

Wie zal zo’n juridische samenvatting van een vonnis tot het einde uitlezen? Waarschijnlijk slechts rechtenstudenten of luie concullega’s die niet de hele uitspraak willen uitpluizen. Voor niet-juridisch geschoolde lezers is zo’n artikel een enorme afknapper. Ook hier moet u weer in de huid kruipen van uw doelgroep en zichzelf dan dé contentmarketingvraag stellen: What’s in it for me? Onze wijze les #2: schrijf content die relevant is voor uw doelgroep. Iemand met honger wil geen kijkje nemen in de keuken, maar een bord eten. Uw doelgroep wil geen technisch verhaal horen over de instrumenten die u gebruikt, maar iets lezen dat relevant voor ze is. Bloggen over jurisprudentie is prima, maar vorm het om tot relevante (en, gezien de vorige wijze les, begrijpelijke) content.

Lees meer over de do’s en don’ts voor advocaten die willen bloggen

VEGAN Magazine is niet de beste plek voor steakrestaurants om te adverteren

Zou adverteren voor uw steakrestaurant in VEGAN Magazine een slimme zet zijn? Omdat het dusdanig dom en onverwacht is, is het misschien – bij wijze van guerrillamarketing – juist wel geniaal. Over het algemeen geldt echter dat u zichtbaar moet zijn op de plekken waar uw doelgroep (veel) komt. Een restauranthouder heeft weinig aan een advertentie in een veganistenblad; een advocaat is niet gebaat bij een nummer 1 positie op een Google-pagina waar niemand van zijn potentiële clientèle ooit zal komen.

Les 3: taal en trefwoorden van uw cliënten

Zie hier wijze les #3 rondom advocatenkantoren-SEO: achterhaal waar uw doelgroep op zoekt en probeer op die ‘plekken’ (dus voor die trefwoorden) zichtbaar te zijn. Als een kip zonder kop gaan bloggen zonder goed te weten op welke trefwoorden uw doelgroep zoekt, is zinloos. Dat is als adverteren op Antarctica: uw boodschap zal uiteindelijk niemand – of althans niet de juiste personen – bereiken. Heeft u vijftien blogs gepubliceerd met het focuswoord ‘nalatenschap’ en komt u er vervolgens achter dat uw potentiële cliënten slechts zoeken op ‘advocaat erfenis’, dan is dat niet slim. (Overigens is het ook weer geen volledige ramp, aangezien Google sinds de Hummingbird-update ‘semantisch’ werkt en tevens kijkt naar synoniemen en context.) Weet naar welke trefwoorden uw cliënten zoeken en welke taal zij spreken. En laat dat de leidraad zijn tijdens het bloggen.

Kakkerlakken zijn killing

Ook al is uw eten Michelinsterwaardig, de entourage moet ook op orde zijn. Stijlvol interieur, verf strak aan de muren. De tafelkleedjes smetteloos en de bediening snel en feilloos. En kakkerlakken zijn vanzelfsprekend killing. De deur uitgaan om te dineren is immers meer dan alleen een bord eten naar binnen werken, het is ook een beleving. Als advocaat moet u bloggen ook met die bril op bekijken.

Les 4: context van uw content

Vergelijk de context waarin u uw juridische content plaatst met de entourage van een restaurant. Zo moet uw website er goed uitzien en een prettige user experience hebben. De navigatie moet aldus eenvoudig en intuïtief zijn, het design professioneel, de tekst zonder spelfouten en de laadtijd kort. Omdat bezoekers anders meteen rechtsomkeert maken bij het bezoeken van uw site. Maar ook omdat Google u anders afstraft door u lager te plaatsen in de zoekresultaten. De Googlebot die websites bezoekt om te kijken naar content, kijkt namelijk ook naar de context waarin de content staat. Google wil namelijk het beste voor haar gebruikers en plaatst sites die fijn zijn in het gebruik hoger. De webcrawlingbot is dus te vergelijken met een Michelin-beoordeling of de reviews op Iens.nl, waarbij ook ‘randzaken’ rondom beleving worden meegenomen.

Les 4: content verlangt een fijne context

De Zoekmachinemeesters geven u daarom graag wijze les #4 mee: zorg dat uw lezer niet alleen de juiste content te lezen krijgt, maar ook dat die in een prettige en professionele context staat.

Lees meer over de ‘randzaken’ rondom context waaraan een website moet voldoen

Conclusie: SEO voor advocaten is als een lucifer voor een restauranthouder

Zoals beloofd, concluderen we hier dat SEO voor advocaten is als een lucifer voor een restauranthouder. Een lucifer is een handig instrument om een restaurant goed te laten lopen. Een advocaat die de zoekmachineoptimalisatieklok ergens heeft horen luiden en blind gaat bloggen, zal net zover komen als een restauranthouder die niet meer doet dan alleen het gas aansteken met een lucifer.

Borrelende pannen in uw keuken

Cliënten binnenhalen via uw website draait om zoveel meer dan alleen SEO. Potentiële cliënten benaderen op een manier die ze aanspreekt. Begrijpen wat uw doelgroep wil lezen. Weten waar ze op zoeken en welke taal ze spreken. En zorgen dat uw website aan alle randvoorwaarden voldoet om uw lezer een prettige gebruikerservaring te bieden. Heeft uw advocatenkantoor ook al deze schakels op orde? Dan kunt u er met zoekmachineoptimalisatie voor zorgen dat de pannen in uw keuken blijven borrelen.

Mist u de tijd, expertise of zin om te bloggen of andere kwalitatieve en relevante content te publiceren? Bij De Zoekmachinemeesters kunt u een blogger inhuren en uw website dusdanig laten aanpassen dat hij optimaal wordt gevonden door zoekmachines.

De Zoekmachinemeesters schrijven webteksten en bouwen sites waarmee advocatenkantoren meer nieuwe cliënten vinden.