Bloggen uitbesteden als advocaat? De voordelen en nadelen.

 In Blog

typemachine

Bloggen, zo begrijpen de meeste advocaten inmiddels, is de beste manier om online cliënten binnen te halen. Het kost echter veel tijd en zo nodig nog meer expertise om goede blogs te schrijven. Bloggen uitbesteden is een optie die stilaan wint aan populariteit onder advocatenkantoren. Wat zijn de voordelen en nadelen van het inhuren van een tekstschrijver voor het schrijven van blogs?

Koning Content

Allereerst een opfriscursusje. Wilt u online nieuwe cliënten binnenhalen, dan is content koning. Google plaatst uw site namelijk hoger in de zoekresultaten als u regelmatig met nieuwe inhoud komt. In uw teksten staan zoektermen, waardoor googlaars op het spoor van uw site komen. U toont uw expertise als advocaat door te publiceren over een bepaald onderwerp – waardoor u niet alleen door nieuwe cliënten, maar ook door media kunt worden benaderd. Bovendien gebruikt u de content om zichtbaarder te worden op de sociale media. En zo noemt The Huffington Post nog een handvol redenen om zakelijk te bloggen. Niet verwonderlijk dus, dat bedrijven die bloggen 67 procent meer online leads genereren.

Hoe advocaten bloggen met een grote B

Bloggen dus. Een tekst over verse jurisprudentie, nieuwe wetgeving of interessante juridische actualiteiten online zetten is één. Bloggen met een grote B is twee, drie en vier. Laten we eens kijken naar alle eisen waarmee een goede blogger rekening houdt.

Tekstschrijverij en advocatuur: beide ambachten

Tekstueel moet een blog tiptop in orde zijn. Foutloos, attractief geschreven, niet te veel juridisch jargon en in een tone-of-voice die aansluit – en dus aanslaat – bij uw potentiële cliënten. Juridisch gezien moet uw blog kloppen, maar tegelijkertijd moet hij toegankelijk en begrijpelijk zijn voor uw doelgroep (in de regel niet-juristen). Geen sinecure. De tekstschrijverij is dan ook, evenals de advocatuur, een ambacht.

Online gelden er andere regels

Online gelden er geen regels, wordt vaak gezegd. Voor online teksten gelden er wel degelijk regels. Denk aan korte(re) zinnen, tussenkopjes, niet te lange alinea’s en meer verbindingswoorden. Publiceert u een blog in dezelfde tekstuele stijl als een conclusie van repliek, dan zal uw lezer geheid na één alinea afhaken. De gemiddelde jurist is – afgaande op het vooroordeel – geen goede schrijver; van het schrijven van online teksten heeft hij al helemaal weinig kaas gegeten.

Zoekmachineoptimalisatie

Mooi. U heeft een begrijpelijke tekst geschreven, die ook op waardering kan rekenen van de internetlezer. Echter, wordt hij niet gevonden via Google (of welke zoekmachine dan ook), dan trekt u aan een dood paard. De blog voor de website van uw advocatenkantoor moet daarom geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Zoekmachineoptimalisatie (vaak ‘SEO’ genoemd) heeft veel om handen. Heeft u een strategisch gekozen trefwoord (liefst een long tailer)? Wat is de trefwoorddichtheid? Vermijdt u duplicate content? Zijn, in de backend, de title- en meta tags goed ingesteld? Heeft u genoeg afbeeldingen, die tevens zijn geoptimaliseerd? Bevat uw tekst voldoende interne links? Een professionele blogger houdt met al dit soort zaken rekening.

Lees ook: Hoe kunnen wij uw website beter vindbaar maken?

 

De regelmaat van de klok

Vier op de vijf bedrijven verwaarloost na verloop van tijd hun blog. Gemiddeld stoppen bedrijven na 7 blogposts. Wilt u met uw website goed scoren op trefwoorden zoals ‘advocatenkantoor + <uw vestigingsplaats>’? Dan zult u met de regelmaat van de klok met nieuwe content moeten komen. In ieder geval eens per week tot eens per maand, afhankelijk van uw concurrentie. Voor bloggen moet u een lange adem hebben. Goed bloggen is 42.195 meter hardlopen, niet 100 meter sprinten. Publiceert u kwalitatief goede blogs, op gezette tijden, gedurende een langere periode? Dan garanderen wij u dat uw bezoekersaantallen zullen verdubbelen.

Bloggen is een tijdverslindende tijger

De meeste advocaten die wij spreken, werken zich een slag in de rondte. Ook om een juiste balans te houden tussen werk en privé. Goede blogs schrijven en publiceren vergt niet alleen een ijzeren discipline, het neemt ook een kostbare hap uit de agenda. Gaat u maar na:

  • Een onderwerp bedenken, researchen en er een blog over schrijven: 2 uur.
  • Plaatsen in content management system en optimalisatie in de backend: 0,5 uur.
  • Afbeelding(en) zoeken en optimaliseren: 0,25 uur.
  • Blog doorplaatsen op de sociale media: 0,25 uur.

Een goed geschreven, geoptimaliseerde blog kost u dus 3 uur van uw tijd. Gaat dit ten koste van uw declarabele uren, dan is het al snel aantrekkelijker voor u om uw blogs te laten schrijven. Rekent u 180 euro per uur, dan praten we immers over 540 euro per blog. Bij De Zoekmachinemeesters betaalt u veel minder. Voor blogs die waarschijnlijk meer lezers bereiken en een grotere impact op hen hebben.

Lees ook: Wat kost bloggen en zoekmachineoptimalisatie bij De Zoekmachinemeesters?

 

Bloggen uitbesteden: de nadelen

Bij De Zoekmachinemeesters spelen we graag open kaart. We houden namelijk van transparantie. Hoewel we geld verdienen met onze blogservice, wijzen we u als advocaat ook graag op de nadelen van een blogger inhuren. Zet u bloggen in als vorm van contentmarketing om uw te magere clientèle aan te dikken, dan zult de tijd hebben en het geld juist niet kunnen ontberen om het bloggen uit te besteden.

‘Een blogger mist de vakkennis’

Een veelgehoord bezwaar met betrekking tot bloggen uitbesteden, is dat gastbloggers (of ‘ghostbloggers’) niet voldoende vakkennis hebben. Dit zal vaak waar zijn. De tekstschrijver en zoekmachineoptimalisatiespecialist van De Zoekmachinemeesters is echter ook meester in de rechten en dicht gemakkelijk de kloof tussen (complexe) juridische inhoud en begrijpelijke, toegankelijke teksten.

‘Ik heb niet in de hand wat er online komt’

Als u niet weet welke content er op de website van uw advocatenkantoor zal komen, is dit een valide reden om het bloggen niet uit te besteden. De Zoekmachinemeesters stellen het blogonderwerp altijd in overleg met de klant vast. Zodra wij een blog hebben geschreven, sturen wij hem aan u op ter controle op feitelijke onjuistheden vóórdat hij wordt geplaatst op de website en sociale media-accounts van uw kantoor.

 

Wilt u als advocaat bloggen, maar mist u tijd, expertise of zin? De Zoekmachinemeesters kunnen blogs, nieuwsberichten, achtergrondartikelen en persberichten schrijven en publiceren op uw website en sociale media-accounts. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Recente artikelen
Comments
pingbacks / trackbacks
  • […] u een hoop kosten. En niet alleen kosten, ook tijd. Het schrijven en publiceren van een blog kost al snel drie uur. Uw werk-privé balans zal evenwichtiger zijn als u niet ook nog eens iedere week of twee weken […]

Geef een reactie

Neem contact met ons op

Stuur ons een bericht en we zullen z.s.m. contact met u opnemen.

Niet leesbaar? Klik hier. captcha txt
Waarde van Facebook likes voor advocatenVoordelen WordPress voor advocatenkantoren